کتاب «مالوینای انزلی» وارد بازار شد
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۷۵۷۳۶
رمان " مالوینای انزلی " نوشته سعید جوزانی از نویسندگان جوان اهل انزلی در بیست و سومین روز مرداد 1398 با حضور کیهان خانجانی نویسنده نامی گیلانی و جمعی از دوستداران فرهنگ و ادبیات در کافه کتاب سایه رشت رونمایی شد.
جوزانی در این آیین ضمن خوانش بخشی از این کتاب از جهان داستانش و خشونت موجود در بافت این رمان سخن گفت .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
*رابطه ی رمان و تاریخ
کیهان خانجانی نیز در مراسم رونمایی از این کتاب به رابطه میان رمان و تاریخ پرداخت. از این که چگونه می توان یک پروژه تاریخی و بزنگاه تاریخی را تبدیل به رمان کرد .
وی با طرح این سئوال که زخم های تاریخی را چه باید کرد افزود: می توان ترومای بنیادین را با خیال بیان کرد . بایستی زخم و ماخولیا و هرچه هست و نیست را به شکل تکنیکال و فرمال روی کاغذ بیاوریم .
خانجانی بیان داشت: شیوه کابوسی کردن تاریخ، بزرگترین شیوه مبارزه با عادی کردن فجایع تاریخی است . باید به ویرانه های پشت سرمان توجه کنیم . با ماله کشیدن و نوستالژیک کردن درست نمی شود . باید نگاه کنیم ولی فلج نشویم بلکه به پیش برویم.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: ذات خاطره دو سویه است. از یک طرف ممکن است در آن خیلی التذاذ و نوستالژی باشد، از یک طرف ممکن است در آن خیلی درد و زخم باشد. ورود به یک دوره تاریخی که میکنیم، چرا زندگی و مرگ و هستی و امید را توأمان نمیبینیم، فقط سیاهها و سفیدها را میبینیم. نوعی تداوم ثنویت موروثی از ایران باستان تا پس از اسلام. در آن سو فقط نوستالژی را میبینیم، ساده سازی میکنیم، خوشگل سازی میکنیم. در این سو فقط ماتم می بینیم و نمی بینیم که به قول فاکنر «انسان شکست می خورد اما نابود نمی شود.» یا به قول محمدرضا نیکفر: «ما همگی بدبخت بوده ایم، آنکه ستم دیده و آنکه ستم کرده است.» تضاد هگلی را دو چیز مقابل هم تعبیر می کنیم، در صورتی که تضاد در ذات هر یک از پدیده هاست. این ها را وقتی وارد رمان میکنیم، گروهی این سمت میایستند، گروهی آن سمت میایستند.
خالق رمان بند محکومین خاطرنشان کرد: وظیفه رمان نویس آشتی دادن نیست. تبدیل تضادهای متقابل به تضادهای درونی وظیفه اوست. واقعیت این است که در بخشی از رمان نویسی ما، تضادها درنمیآیند، یا خاطره را به شکل شادی نوستالژی میبینیم، یا خاطره را به شکل ماتمِ زخم میبینیم. حواسمان نیست که یکی بازتولید شکوه پوشالی است و یکی بازتولید غمگساری صفوی. البته بحث سوم هم هست، پاک کردن خاطره توسط قدرت و خاطره سازی به شکل شهرِ بازی و پارک و فرهنگسرا و غیره.
خانجانی افزود: سفیدخوانی، همان بخشی است که سایههای تاریخ است. آدم های اصلی نیستند اما آدم های فرعی دارند نابود میشوند. سفیدخوانی حاشیه ای است که برای رمان نویس مقدم بر متن است. به عنوان رمان نویس، هنگام خواندن تاریخ باید تخیل کنیم. یعنی چیزی را که تاریخ نگفته، بسازیم. آیا خاطرات خاندان سلطنتی و سران نظام همه چیز را شفاف گفته؟ همچنین خاطرات اردوگاه های جنگ، زندان، تبعید و غیره. کجاست که رمان نویس مداخله کرده و بحرانی اش می کند؟ همان جاست که تخیل ما با خاطره آن شخص ادغام شده و بعد به وسیله فرم و ساختار و تکنیک و زبان تبدیل به رمان میشود. فاصله بین سطرهای تاریخ، محل جولان رمان نویس است. شخصیت ها و ماجراها بین سطرهای تاریخ جولان می دهند و به انتظار کشف رمان نویس هستند تا که مرئی و عینی شوند.
مارشال برمن نویسنده و فیلسوف امریکایی در تجربه مدرنیته، از یک جور نگاه کردن نام میبرد که به نوعی سارتر در مقاله «زمان در آثار فاکنر» به کار برده بود. رو به جلو دویدن و به پشت سر نگریستن. اما اتفاقی که دارد در بسیاری از آثار ما می افتد این است: رو به جلو دویدن، به پشت سر ننگریستن، فقط جلوی پا (نوک دماغ) را دیدن. نوعی رمان نوشتن به دقیقه اکنون، لایک به دقیقه اکنون، تاریخ به دقیقه اکنون. این قطع شدن رابطه ما با گذشته و آینده، حیرت انگیز است. این که بگوییم در این لحظهای که هستیم، لحظه تاریخ است، خوب است. به قول اعراب «فرصت بین العدمین» یا به قول خیام. اما به معنای عدم واسازی گذشته به نفع آینده نیست. رسانه مجازی نوعی استوری را پیشنهاد می دهد که 24 ساعت دوام دارد و بعد محو میشود، مانند ماندگاری بسیاری از آثار که تولید می شوند.
سعید جوزانی متولد و ساکن انزلی است و از اعضای کنون داستان چهارشنبه ی رشت . تاکون مجموعه داستان سال دو فصل دارد از این نویسنده منتشر شده و این رمان دومین اثر داستانی اوست.
6030
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۵۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مستند «الکافی» نمایانگر سرگذشت مهمترین کتاب حدیث شیعه در گذر تاریخ است
ایسنا/خراسان رضوی کارگردان مستند «الکافی» گفت: این مستند سرگذشت مهمترین کتاب حدیث شیعه در گذر تاریخ است و قصد دارد تطورات اندیشه شیعه را نیز به مخاطب بشناساند.
مسعود طاهری امشب، ۱۹ اردیبهشتماه، در همایش بزرگداشت شیخ کلینی در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت اظهار کرد: این فیلم نسخه کوتاه شده از مستند ۱۴۰ دقیقهای است که در ۱۰۷ دقیقه اکران و بخشهایی از جمله قبر کلینی که شبهاتی در خصوص آن مطرح بود حذف شده است.
وی گفت: علت نامگذاری مستند با عنوان الکافی این است که در مستند درباره کتاب صحبت شده، چرا که کتاب کلینی از شخصیت کلینی بالاتر و میراثی ارزشمند محسوب میشود که از وی به جای مانده است.
این مستندساز اظهار کرد: کتاب «الکافی» یکی از مهمترین منابع برای بررسی شناخت اندیشه شیعه است؛ اهمیتی که شیعه به عناصری مانند عقل، نوع توحید خاص از منظر تشیع، امام معصوم به عنوان حجت خدا و... میداده همگی باعث شده است که موضوع تشیع در فیلم «الکافی» از جنبههای احساسی در نگاه به تشیع گذر کند و به رویکردی علممحور درباره مسائل اصلی مورد نظر شیعه برسد.
طاهری با اشاره به اینکه بزرگداشت کلینی در حد تقدیر باقی مانده است، گفت: همه کلینی پژوهان و کافی پژوهان یک بار هم سرقبر وی و یا روستای کلین که محل زندگی این عالم بزرگ است نرفتهاند. من برای ساخت مستند الکافی علاوه بر مطالعه منابع نزدیک به ۱۰ بار به روستای کلین رفتم و سعی کردم تبار ساکنان این روستا را بشناسیم.
وی افزود: با توجه به اینکه نسل جدید به کتاب خواندن کمتر میپردازند، لذا لازم است به سمت کارهای رسانهای حرکت کنیم و از اینگونه کارها حمایت کنیم.
این کارگردان اضافه کرد: در مستند الکافی ابتدا به بافت مذهبی و جغرافیایی جامعه شیعی و منطقه کوفه، قم، ری و در ادامه به بغداد میپردازیم، پس از آن حوادثی که برای جامعه شیعه اتفاق افتاده که پیشزمینه بهوجود آمدن این کتاب و مولفش است، بررسی میشود.
وی بیان کرد: مستند «الکافی» سرگذشت مهمترین کتاب حدیث شیعه در گذر تاریخ است، این مستند تنها درصدد به تصویر کشیدن اهمیت و ارزش کتاب برای مومنان مذهب شیعه نیست، بلکه میخواهد تطورات اندیشه شیعه را نیز به مخاطب بشناساند.
طاهری گفت: کتاب «الکافی» شیخ محمد بن یعقوب کلینی در کنار «البصائر» صفار قمی و «المحاسن» برقی قمی جزو اولین کتابهای موسوعه حدیثی شیعه به شمار میرود که برای شیعه باقی مانده است. از دیگر موضوعات «الکافی» مولف کتاب یعنی شیخ محمد بن یعقوب کلینی است که به عنوان بزرگترین محدث شیعه از ناحیه ری برخاسته است.
گفتنی است فیلم مستند «الکافی» از ساختار گفتوگو محور به گفتار متن محور تغییر سبک داده است؛ البته فیلم با حضور افراد خبره و صاحب نظر درباره زندگی کلینی و کتاب الکافی همراه است. فیلم با هدف آشنایی هر چه بیشتر مومنان شیعی درباره مهمترین کتاب حدیثی و همچنین پاسخهایی مشخص برای برخی سوالات، چالشها و نظریههایشان در عرصه مطالعات شیعی و شیعهپژوهی درباره اندیشه شیعی به ویژه شیعه نخستین، حدیثپژوهی، کافیپژوهی، و زندگی شیخ کلینی ساخته شده است.
فیلم سه دوره تصویربرداری داشته است؛ دوره اول پاییز سال ١۴٠١ در شهر پاریس، دوره دوم بهار ١۴٠٢ در کشور عراق، به ویژه شهر بغداد و نجف، همچنین تصویربرداری در روستای کلین و شهر ری و قم و دوره سوم تابستان ١۴٠٢ مصاحبههای باقیمانده در قم و تهران و انجام اصلیترین بخش کار تصویربرداری این پروژه یعنی بخش بازسازی در شهرکهای سینمایی تاریخی و بخشهای مرتبط با آن انجام شده است.
انتهای پیام